Frågor till BVC!

Godmorgon Tisdag!

Tuva har de senaste 4 kvällarna fått in lite rutin! Ätit någon gång mellan 19:30-21 på ett ungefär och därefter somnat och "sovit för natten" vilket innebär 5-6 timmar för henne änsålänge. Jätteskönt att det följt samma mönster dessa kvällar och jag hoppas det fortsätter så. Det som jag tycker skulle vara bäst är om hon somnar runt 20-tiden..

Men igårkväll så åt hon sista vid 21 och sedan tog det kanske 15 min innan hon somna. Jag ställde klockan på 02:30 för jag tänkte att då har det gått 5 och en halv timme, då bör hon nog äta om hon inte har vaknat innan dess själv. Hon sov när kl ringde å jag tänkte ok, väntar till 03 då har det gått 6 timmar. Runt 03 börja hon skruva lite på sig. Kanske för att hon hörde mig? Hon vaknade aldrig å skrek av hunger iallafall men åt det jag hade gjort iordning och somnade sedan om igen...

Jag har varit så osäker på det här med "att sova natten" ska man väcka nu eller inte? Ibörjan sa vår BVC åt oss att inte mer än 3 timmar mellan. Sen öka hon på till inte mer än 5-6 timmar. Så idag ringde jag eftersom vi inte ska dit på ett tag å frågade om det är OK att Tuva sover mer än 6 timmar utan mat om hon vill det?! Och vi behövde inte alls väcka längre, bara hon ätit bra under dagen o kvällen! Så det känns skönt : ) Vi får väl se dock, hur länge hon klarar sig innan vrålskriket efter mat kommer ; ) Men 5-6 timmar har hon ju hållt sig sista tiden iallafall..

Vi har ju även gett Tuva en ersättning från Apoteket för att hon ska ha lite lättare å bajsa! Semper - Bifidus. Hon har fått ett mål om dagen av det och jag tycker att det går lättare för henne. Men ersättningen är ganska dyr och efter att ha läst innehållsförteckningen så förstod jag att det som hjälper hennes mage är lactulosen som ersättningen innehåller. Och det har jag hört att man kan ge "rent" i vanliga ersättningen i liten mängd. Och det är 100 ggr billigare att köpa en flaska lactulos än ersättningen! Så idag fick jag även bekräftat att vi kan göra så istället! Skönt..

Och sedan har vi haft en fundering kring Tuva och det är att hon ofta kan kännas kallsvettig i händerna å under fötterna. Man är ju som man är och googlar loss såfort man grubblar över nånting och det första man får upp å läser om är ju självklart - Hjärtfel- !! "/ Så tog upp även detta med BVC. Men hon sa att det inte var ngn fara. Att händer å fötter kan vara så?! Men om dom svettas när dom äter, på kroppen, pannan eller ngt annat eller om läpparna blir blå så ska man vara uppmärksam! Men ngt sånt har vi ju aldrig märkt... Bara just detta med kallsvettiga händer å fötter! Så jag hoppas vi kan vara lugna!! <3

Ja det blev ett långt inlägg ;P med tråkig info för er kanske, haha.. Ha en bra dag! Här är det grått å regnigt idag igen..



Kommentarer
Johanna

Eddie har också kalla fötter och händer. Skönt att ni kunde tillägga lactulos själva. Det är tillräckligt dyrt med ersättning som det är : )

Svar: Ok, ja det vekar rätt vanligt! Men är han kall eller kallsvettig? Mm, tuva är ju inte ngn storätare änsålänge men det kostar ju som sagt!! : ) Kram
Emelie

2013-04-17 @ 20:52:34
URL: http://thepeachylifeofjo.blogspot.com
Sanna

Lilleman brukar också vara jätte kallsvettig om händer och fötter, men har aldrig tänkt på det som att det kanske var något farligt. Men nu blev jag lite orolig när du skriver att man ska va uppmärksam om dom blev svettiga när dom äter, det blir han! Kanske ska ta upp detta min BVC? Sa hon varför man ska va uppmärksam på det?

Svar: Vår bvc-tant sa att det är jättevanligt med kallsvettiga å händer å fötter. Men hur svettas lillen när han äter då? I nacken? Pannan? Eller är det då han är kallsvettig om händer å fötter? Jag kan ingenting om detta, googlade bara en massa när jag upptäckte det på Tuva ( så himla dumt o googla!!) och blev orolig av det jag läst! Det är säkert ingen fara alls, men du kan ju ändå ta upp det med erat BVC för å höra! Vår BVC sa att endel barn svettas mer än andra också så det kan lika gärna vara så! Endel barn svettas ju massa när de sover osv (kanske lite äldre då än våra men). Prata med BVC, så du inte går å oroar dig! Men det är säkert precis som det ska med er lilla sötnos! <3
Emelie

2013-05-11 @ 11:21:33
URL: http://sannafuentes.blogg.se
Sanna

Jag är också så, googlar allt och går och oroar mig för massa saker! =S
Han blir svettig typ i nacken när han äter, iafall när man har honom i famnen och matar han. Ja lika bra och ta upp det med bvc, ska göra det då jag ska dit om 2 veckor annars kommer jag bara gå och oroa mig och inbilla mig massa saker som jag alltid gör ;P

2013-05-16 @ 20:16:49
URL: http://sannafuentes.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillahjartaat.blogg.se

I väntan på dig <3

RSS 2.0